dinsdag 15 april 2014

Lenteoogst


“Lente in Twente”; dat bekt zo lekker, maar ik woon niet meer in Twente. Inmiddels woon ik in Salland en werk ik in de Achterhoek. Vandaag: Lenteoogst. Waarom? Lees verder voor de ontknooping.

Tijd
De afgelopen weken zat ik in een sneltrein. Druk met veel dingen, waar ik energie van krijg. Trainingsgroepen bij het UWV, het (mede)organiseren van het Streek-en Duurzaamheid Evenement in Holten en het inrichten van onze tuin. 
De dagen waren gevuld met werkzaamheden voor het UWV, inclusief een trainingsgroep 55+ op dinsdagavond.
De avonden met overleg voor de streekmarkt en de SollicitatieClub.
De weekenden aan de slag in de tuin.
Leuk, maar eigenlijk ook een beetje te druk. Een signaaltje dat verkoudheid heet doet je beseffen dat het weer even weer wat minder mag.

Tijd om stil te staan bij ons VisionBoard. Komend Paasweekend is hiervoor een prima gelegenheid. Het afsluiten van het één en het begin van het ander. Even een weekend ‘down under’ in het zuidelijkste deel van het land om tot rust, inzicht en bezinning te komen.

De voorbereidingen zijn getroffen. Diverse tijdschriften zijn bekeken. Plaatjes, kreten en spreuken zijn uitgeknipt. Stiften, lijm en papier gaan mee. Kijken wat er ontstaat vanuit stilte in een andere omgeving.

Creatie

Is het leven maakbaar? Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat je er wel (veel) invloed op hebt. Ik houd mij de laatste jaren bezig met onderwerpen als; doelen, gedrag, kernwaarden, kwaliteiten, overtuigingen, drijfveren en bezieling. Modellen als de cirkel van invloed, logische niveaus en het G-schema (=RET) haal ik er dan met regelmaat bij. Ik merk dat het creëren van bewustzijn, helder maken van je richting en dit koppelen aan actie(s) succes brengt.

Creatie, tijd en lente brengen mij bij het boek de Creatiespiraal van Marinus Knoope. Enkele jaren geleden heb ik dit boek aangeschaft en aandachtig gelezen. De schrijver zelf heb ik ontmoet bij een lezing in Hoorn. Het mooie van de
theorie van Marinus vind ik zijn eenvoudige stapsgewijze uitleg van ‘Wens naar werkelijkheid’ en de vergelijking met de seizoenen van de natuur.


Zoals de bloesem in de lente een voorbode is van het fruit in de zomer, zo zijn wensen van mensen een voorbode van hetgeen ze later kunnen realiseren. Zoals fruitbomen over precies die kwaliteiten beschikken die ze in staat stellen de eigen fruitsoort te creëren, zo beschikken mensen over precies die kwaliteiten die ze nodig hebben om hun eigen wensen te kunnen realiseren.

Ik wens je een fijn paasweekend vol dromen, wensen en verlangens. Plant je zaadje en oogst. LENTEOOGST!


p.s. Foto’s van het Streek- en Duurzaamheid Evenement vind je op www.facebook.com/pages/Duurzaam-Holten. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten